Here some stuff about the books I read. For now I'm mostly using the bits I write for my Dutch online bookgroup so the text is usually mostly in Dutch but the quotes from English books are in the original.

vrijdag 3 juli 2009

De Aaardbeibeet ~ Barbara Voors (2003)


Here you can read what the book's about - first in Dutch and then in an English version which is completely different and much more informative than the Dutch version! Hey, ik heb net mijn eigen mooie papieren kaft te voorschijn gehaald(ik haal ze eraf om te lezen) en zie nu pas dat ze een Nederlands vader heeft. Ik dAcht al, wat heeft dit boek een Nederlands 'toon' op een of ander manier, en ik heb het ook nog uitgelezen, dat lukt me bijna nooit met 'echte' Zweedse boeken. Maar goed, het is wel uit het Zweeds vertaald door iemand anders dus erg zeker van haar eigen gebruik van haar vadertaal kan ze niet zijn. Bijzonder boek eigenlijk.
Ik vond het begin erg Saskia Noort/Heleen van Rooyen achtig, met erg veel mooie Mensen en kleding en huizen. Minder platte sex maar wel genoeg avontuurtjes (die gelukkig niet in detail beschreven werden) om dat toontje vast te houden. Maar door het boek is ook veel aandacht voor muziek - ik ben eigenlijk misschien een tikkeltje meer komen te weten over het leven van Mozart dan ik ooit had kunnen voorstellen dat ik ooit had gewild. En het is ook best wel een psychologische thriller op een subtiel manier. Ik kan niets over het einde vertellen zonder dingen te verklappen, maar ik wil wel zeggen dat ik erg tevreden mee was. Uit alle oppervlakkigheden van het begin toch maar een boodschap van hoop?
Een aanrader. Zeker voor cello/Mozart fans.

elma
---
Wij vormen een gezelschap genotzuchtige mensen met stevige bankrekeningen, wat ik af en toe vermoeiend comfortabel vind.
--
Ouders willen hun kinderen veel geven, de prijs is hoog en de werkdagen zijn lang. En voor dat leven zijn de ouders zo druk in de weer, dat ze nauwelijks tijd hebben om eraan deel te nemen.
--
Is passie als malaria? Daarover kan je twisten.
--
Maar ik denk dat muziek een verlangen naar schoonheid en perfectie uitdrukt, iets waarvan we weten dat het leven die nooit kan bieden - behalve op gouden momenten.
--
De meeste jongere vrouwen zijn mooi op een buitengewoon nietszeggende manier
--
ik zag al die gezinnen die maar één ding deden: consumeren.
--
Onze eigen leven zien we nooit helder, de details zijn zo dichtbij dat je geen scherpte ziet en het geheel niet kunt onderscheiden.
--
De mens houdt zich niet aan de partituur.
+++

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief

Volgers