Here some stuff about the books I read. For now I'm mostly using the bits I write for my Dutch online bookgroup so the text is usually mostly in Dutch but the quotes from English books are in the original.

donderdag 30 juli 2009

Gone with the wind ~ Margaret Mitchell

> Een van de mooiste boeken die ik ooit las is 'Gejaagd door de wind'
> van Margaret Mitchell. Las het in een snikhete zomer (alweer heel wat
> jaar geleden) in twee dagen uit. Iedereen die door de omslag denkt dat
> het een wat dik uitgevallen Harlequin-romannetje is vergist zich: dit
> is gewoon een meesterwerk. Scarlett O'Hara is een bitch, maar je moet
> wel van haar houden. En prachtig verfilmd, maar daar gaan de boekgrrls
> natuurlijk niet over.

Maar wel de loekgrrls! Kom je daar ook weleens lurken? ;-)
Ik ben helemaal met je eens over Gone with the Wind. Ik heb het ooit
in handen genomen met het idee, 'ken uw klassiekers, ik wil het wel
even proberen dan' maar echt enthusiast was ik niet van te voren.
Maar het is inderdaad een geweldig boek. Scarlett met al haar
problemen ('I'll not think about that now, I'll think about that
tomorrow') is eigenlijk een soort prototype sterke moderne vrouw. Ik
zou haar niet eens zo zeer een bitch noemen, ze is gewoon iemand die
met een ondernemend geest zo vrolijk mogelijk doorgaat met haar leven
ondanks alle tegenslagen. En ik heb ook nog eens heel veel geleerd
over de Americaanse Burgeroorlog, dus dat was ook mooi meegenomen.
Dit boek is inderdaad misschien erg onderwaardeerd in de literatuur
omdat iedereen inmiddels de geromanticeerde film versies kent. (In
het boek zegt Rhett nOOit , 'Frankly, my dear, I don't _give_ a damn'
! Zat ik de hele tijd op te wachten! ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief

Volgers