Here some stuff about the books I read. For now I'm mostly using the bits I write for my Dutch online bookgroup so the text is usually mostly in Dutch but the quotes from English books are in the original.

donderdag 11 maart 2010

Altijd Verder ~ Dolf Jansen (2007)

Dit mailtje schreef ik voor de boekgrrls op 26 Feb. Op 11 maart ging ik naar een voorstelling gebaseerd op het boek.
Van de blurb: Een mooi levensverhaal op hardloopschoenen.
Dolf schrijft zoals hij praat: lekker vlot en in spreektaal. Daardoor
leest het boek lekker weg.
---
gelukkig las ik de blurb niet eerst, want dit klinkt inderdaad niet
bepaald als iets dat een beetje leeskeurig grrlie vrijwillig zou
willen lezen. Maar in het praktijk viel het erg mee. Ach ja, zijn
moeder is Iers - Ieren kunnen meestal aardig schrijven. Ook
Nederlands-talige Ieren blijkbaar. En iedereen die een passie voor
iets heeft en dat over kan brengen heeft zeker iets te vertellen.
Ik ga niet veel meer over dit boek vertellen want ik verwacht niet dat
veel grrlies bijster geïnteresseerd zijn, maar ik heb er meestal van
genoten. (Af en toe wordt hij wel heel erg sentimenteel over zijn
bloedjes van kinderen, maar ach, ik kon het net aan dan.) Ik kan het
in ieder geval aanraden als kado voor hardlopende vriend(inn)en. (Maar
het is geen leesofikschiet aanbeveling, zoals deze
bijvoorbeeld...http://elmasbooks.blogspot.com/2009/10/born-to-run-christopher-mcdougall-2008.html)
Oja, er is ook een voorstelling gebaseerd op dit boek - speellijst kan
je hier vinden - http://www.dolfjansen.com/

En nu even kijken welke citaten ik hieronder wil bewaren...

elma
---
Mooi moment, altijd, net voor de start, alles is gedaan, alles is
voorbij, alles moet nog beginnen.
--
Lopen, om het lopen, om het voortbewegen, omdat dat is hoe de mens
zich ooit voortbewoog. Zo is de mens gebouwd, so heeft de mens zich
ontwikkeld, zo kwam de mens nog eens ergens.
--
zag ik de Coolsingel, hoorde ik de menigte - een geluid [...] als een
warme welverdiende vocale douche
--
grappen (humor, satire, wat u maar wilt) geen schade doen. Dat satire
er zelfs voor kan zorgen dat je het ergens over hebt, dat humor zelfs
can overbrengen wat je ergens van vindt, waar je aan twijfelt, waar je
kwaad over bent, waar je bang voor bent, wat je bezighoudt.
--
Veel mensen maakten zich druk om dat glijden, om die even wat koude
tenen, om de sneeuw die in hun gezicht prikt, en, nu al, om de modder
in het halletje straks, om het tapijt dat wellicht vies of nat wordt,
om... Er is zoveel om je druk over te maken, als je er maar oog voor
hebt.
Ik niet, ik hol, vlieg, ren erlangs, nergens last van, alleen oog voor
de sneeuw en de echt gladde stukken en... eigenlijk gaat het erg
lekker, zolang je je tempo vasthoudt en geen rare bochten maakt.
--
Zo'n foetus houding, dat lijkt me wel wat, liggend onder de douche.
Eens kijken of dat lukt... En 's kijken of het dan, na 10 minuten
warmwaterherstel, ook nog gaat lukken weer op te staan [...] Het is
een spannend leven, dat van een marathonloper.
(ha! zo lag ik ook in de douche na Urk/Zwolle, nog rechtop staan was
te veel gevraagd - herkenning is altijd zo heerlijk! ;-)
--
er wordt te veel bijgeconsumeerd
--
ik weet in de VS nog niet helemaal zeker wanneer mensen begrijpen dat
ik overwegend heel erg grappig ben
--
Ik heb zelfs nog steeds het plan om een keer de Afsluitdijk te lopen
in plaats van een normale premarathon 32 kilometertraining.
--
(en dan aan het einde citeert hij 'een andere prachtige vrouw' over de
marathon - hij noemt haar niet bij naam maar het zal waarschijnlijk
Paula Radcliffe zijn, of een of andere snelle Kenyaanse ofzo):
It is like life itself. There are good moments and tough moments;
you've got to enjoy the good parts and survive the bad parts. Along
the way, you learn about yourself and how you respond to pressure and
difficulty. you can't know for certain how you will be until you are
faced with the questions. At the toughtest moments in the marathon,
you have to concentrate on staying in the present. Literally, to think
about putting one foot in front of the other.
+++++++++

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers